Har du noen gang følt at du har kommet litt skjevt ut i et intervju? Da skal du være temmelig rask for å rette opp førsteinntrykket, viser forskning. Det skal nemlig ikke mer til enn et tiendedels sekund fra vi ser et annet menneskes ansikt til vi tillegger det samme mennesket egenskaper (ref. Susan Krauss Whitbourne PhD, ABPP, 2016, Psychology Today.).
Hvordan gi best mulig inntrykk av deg selv på jobbintervju?
1. Før møtet
Møt opp i litt god tid i forkant, så du unngår å komme pesende inn og gjøre deg selv unødvendig stresset. Møt gjerne opp 10-15 min før avtalt tidspunkt så du finner frem, rekker å gå på do, kan sette deg ned, og rekker å ta et pust i bakken. Ta med relevante dokumenter som f.eks. står presisert i jobb-annonsen, evt noe du tenker er relevant for mulig ny arbeidsgiver, ta også med penn og papir så du har noe å skrive på dersom det blir nødvendig.
Ha på deg fine, rene og presentable klær. Unngå den flekkete buksa, eller den gjennomsiktige toppen f.eks. Ta på noe som sklir godt inn, menger seg med mengden. Heller litt for pyntet enn for under-pyntet.
2. Håndtrykk
Gi et fast håndtrykk når dere hilser, og se de du møter i øynene når du sier hei. Presenter deg gjerne hvis det er naturlig, og husk navnet til de du hilser på. En god regel kan være å repetere.
Eksempelvis: "Hei. Petter", "Hyggelig, Petter. Takk for at jeg fikk komme på en prat".
3. Kroppsspråk
Sitt rett i ryggen, hold kroppen så rolig som du kan, følg godt med når de prater. Tør å stille spørsmål dersom du lurer på noe, både for å virke interessert og for å få svar på ting man lurer på. Snakk tydelig og i et behagelig tempo slik at man får med seg det som blir sagt. Takk også ja til drikke, så du har muligheten til å ta en naturlig pause dersom du trenger noe betenkningstid.
4. Kommunikasjon
Eksempler på spørsmål det er vanlig å få på et jobbintervju er; «fortell om deg selv», «hvorfor søkte du på denne stillingen?» «tre positive og negative sider om deg selv», «hvilke erfaringer har du som er relevant for stillingen», «hva kan du bidra med hos oss», «når kan du starte å jobbe her?», «hva vet du om bedriften vår fra før?». Dette er forskjellige eksempler man kan få på et jobbintervju, og da er det greit å ha gjort seg opp noen tanker på forhånd, ref. vårt forrige blogginnlegg (https://www.srekruttering.no/post/srekruttering-sine-tips).
En arbeidsgiver ser etter en kandidat som er engasjert og som møter arbeidsplassen med entusiasme. Som nevnt tidligere, still spørsmål, følg nøye med og vis interesse. Motivasjon er et nøkkelord for mulig arbeidsgiver, hvorfor ønsker du akkurat denne stillingen, hva er motivasjonen for å få den og for å gjøre en god jobb? Hvordan kan du som person bidra positivt for akkurat denne arbeidsplassen? Fortell gjerne også hvordan du samarbeider med kolleger, kunder, klienter, eller alene, etc. Hvordan skal du gjøre jobben hos dem?
Det du sier må være ektefølt og ikke noe spill for galleriet! Vær nysgjerrig, ydmyk, interessert, presentabel og høflig.
Vær deg selv tro, og kom forberedt!
Publisert av: Anna Stensrud, Pernille K. Snustad-Setsaas, 13.06.2023
😊